Interviu Dragoş Anastasiu, Presedintele Grupului Eurolines

Dragos_Anastasiu4de Andreea Dănescu
1. Ce înseamnă să faci afaceri în România? Cu cine trebuie să te lupţi pentru a reuşi?
Inseamna multe oportunitati, asa cum in multe alte tari nu exista. Inseamna ceva foarte intens si palpitant, o permanenta provocare. Lupta principala se da cu birocratia si mentalitatile celor din jur. Miza este sa schimbi mentalitatea colaboratorilor si atitudinea generala. Si important este sa fii perseverant si sa nu cedezi niciodata.
2. Cum face faţă o companie de transport turistic cu autocare unei ofensive de companii aeriene low-cost ? Ce aduce în plus o călătorie cu autocarul faţă de una cu avionul?
Eurolines a inceput cu transportul international de persoane cu autocarul, iar apoi a devenit unul dintre top 5 vanzatori de bilete de avion din Romania. Sigur ca daca am face doar transport cu autocarul, avionul ar fi principala concurenta, insa Grupul Eurolines inseamna acum in primul rand turism prin aducerea in tara a brandului TUI TravelCenter (TUI fiind nr. 1 mondial in domeniul turismului), inseamna autocar (activitate care a consacrat brandul Eurolines), inseamna bilete de avion, rent a car si produse conexe industriet turistice.
Pentru a raspunde punctual la intrebarea dvs., calatoria cu autocarul are cateva mari avantaje dintre care am enumera doar trei:
- autogarile, atat la plecare cat si la destinatie sunt mult mai raspandite decat aeroporturile si astfel calatorul are posibilitatea sa se imbarce chiar in orasul de provenienta si sa ajunga la destinatia dorita fara sa treaca prin ce presupune calatoria cu avionul (deplasare pana si de la aeroport, schimb de mijloace de transport, cunoasterea unei limbi straine de circulatie etc.);
- cantitatea de bagaje permisa este mult mai generoasa la autocar si inclusa in pretul biletului, spre deosebire de cursele low cost, unde bagajul de cala se taxeaza separat si peste cele 20kg, fiecare kg in plus aduce o noua taxa;
- biletul de autocare permite achizitia lui cu cateva zile inainte de plecare; daca am urma acelasi comportament si la cursele de avion low cost, am constata ca pretul biletul de avion poate devieni unul prohibitiv, similar cu al unei companii IATA, la care se adauga taxele de bagaj.
3. Suntem în continuare într-o criză economică, cum s-a adaptat Eurolines la noul regim financiar?
Fenomenul “criza” este putin indus sau mai bine spus dus la extrem. Perioada pe care am traversat-o a fost desigur dificila pentru multe business-uri, dar a si ajutat piata sa se curete de multe afaceri incropite, nesigure. Grupul Eurolines si-a adaptat strategia optimizand costurile prin eficientizarea proceselor si a continuat sa investeasca, dova stand brandul TUI TravelCenter, lansat in septembrie 2011.
Punand accent pe produse turistice de calitate, automat acest lucru a insemnat focusarea pe client. Mai ales intr-o perioada nesigura economic, vrei ca banii pe care ii cheltuiesti sa-ti aduca o investitie maxima, sa primesti ce ai platit. Acest lucru este valabil pentru clientii nostri, de aceea continuam sa investim in calitate, siguranta, diversitate si profesionalism.
4. Cât a avut de suferit piaţa de turism în ultimii ani, se intră sau se iese mai mult din ţară?
Anii 2009 si 2010 au fost cu scaderi, atat la plecari cat si la sosiri de turisti ( incluzand aici si turistii de business ). 2011 a adus usoare cresteri iar 2012 a fost mai bun decat 2011.
5. Ce lipseşte turismului românesc pentru a ajunge la un standard occidental şi să atragă implicit mai mulţi turişti din afară? Ce ar putea să-I încurajeze să vină?
In primul rand ii lipseste promovarea corecta si coerenta. Imaginea Romaniei turistice este mult sub realitate. Lumea din jur fie nu ne percepe din punct de vedere turistic fie ne percepe negativ. Odata ajunsi in Romania, turistii straini isi schimba perceptia. Si in acelasi timp avem inca de lucru la produsul turistic ( in special la calitatea serviciilor ) care nu este unitar ( avem hoteluri si zone de exceptie si la doi pasi gasim si calitate slaba ).
6. Ce aduce în plus brandului Eurolines parteneriatul cu TUI Travel Center ? Dar pe piaţa de turism din România?
TUI Travel detine rolul de leader al pietei turistice internationale.
Parteneriatul cu TUI ne aduce in plus produsele, experienta internationala, brandul si know-how-ul turistic . La acestea se adauga o alta imagine a agentiilor de turism, al consultantilor din agentie, o mai buna pregatire profesionala, dar si mai mult zambet (we put a smile on peoples faces , acesta este sloganul TUI in lume!), o mai mare transparenta, o mai mare incredere sau, altfel spus, un alt fel de sentiment in legatura cu o agentie de turism. Acestea sunt obiectivele pe care ni le-am propus cand am lansat parteneriatul dintre TUI si Eurolines.
Tot atunci si tot impreuna ne-am stabilit si niste tinte cunatificabile, de vanzari, care pareau atunci pentru multi imposibil de atins: dublarea vanzarilor de pachete turistice intr-un an.
Ceea ce s-a intimplat ne-a depasit asteptarile! Tintele de vanzari nu numai ca au fost atinse, dar si depasite, numarul de agentii TUI TravelCenter a fost mai mare decat ceea ce ne-am propus pentru acest prim an, colaboratorii nostri interni si externi au invatat mai repede decat ne asteptam, atat produsele, cat si tehnologia. Am avut lansari in toate orasele mari (si nu doar in ele) din Romania, unde am putut sta de vorba cu cei din industrie. Am avut sute de aparitii in ziare si reviste, mii de fani pe facebook si un site ( www.tui-travelcenter.ro ), care a crescut foarte repede.
Se pare ca si piata de turism avea nevoie de asa ceva. O piata dezorientata si dezamagita de multe patanii din ultimii ani. Turisti romani abandonati prin receptiile hotelurilor, agentii prin tot felul de spatii neadecvate, consultanti de turism care nici nu au deschis cartea de geografie.
O piata care spune despre agentiile de turism ca “nu le pasa“, care crede ca agentiile sunt niste intermediari inutili si care scumpesc pretul si care pot disparea cu banii clientilor.
Evident ca nu toti gandesc asa, dar studiile noastre au aratat ca asta este adevarul la modul general.
Intr-un astfel de mediu clientii onesti simt nevoia sa aiba incredere in consultantii lor. Simt nevoia cuiva despre care sa spuna “uite, chiar ii pasa de mine si de cea mai importanta parte a anului pentru mine, concediul“.Simte nevoia unei agentii in care sa intre cu placere si sa vorbeasca cu oameni profesionisti si “pasatori“. Simt nevoia sigurantei concediilor lor. Simt nevoia cuiva, careia sa-i plateasca un concediu in avans avand certitudinea ca acela nici nu dispare cu banii si ii si da exact ceea ce a platit. Este vorba despre ceea ce in societatea romaneasca, in general, si in industria turismului de la noi, in special, s-a pierdut in mare parte: INCREDEREA!
Brand-ul TUI s-a potrivit de minune unei companii, pe care pana atunci toata lumea o asimila cu transportul cu autocarul. Nu se putea intampla ceva mai bun decat aceasta asociere a unei firme axata pe castigarea increderii, asa cum a fost si este Eurolines, si cel mai de pret brand din industria turistica mondiala, adica TUI. Rezultatele din primul an stau marturie pentru acest lucru. Dublarea vanzarilor turistice intr-un an greu precum 2012 nu se putea realiza fara increderea partenrilor, a colaboratorilor dar mai ales a clientilor. Nimeni nu este perfect si cu totii facem greseli. Clientii nu vor fi niciodata cu totii multumiti. Ceea ce insa noi incercam este ca si atunci cand nu putem indeplini toate asteptarile clientilor, acestia sa nu-si piarda increderea in
noi. O agentie de turism este dependenta de mult prea multi furnizori (transportatori, hoteluri, gastronomi etc.) pentru a fi in stare sa controleze toate serviciile, pe care le ofera. La randul ei, insa, agentia de turism trebuie sa aiba incredere (ce altceva ?) in partenerii sai si sa se bazeze pe ei. Iar atunci cand ceva nu a mers bine, sa stea cu fruntea sus in fata clientilor, sa fie sincera si onesta. Clientii vor aprecia chiar daca pe moment s-au suparat. Dar nu-si vor pierde increderea. Asta este miza noastra, miza TUI Travel Center , parte a grupului Eurolines. Ne dorim zambetul dat de sigla TUI pe fetele clientilor nostri pentru care dorim ca o calatorie sa fie, intr-adevar, un eveniment, de care sa-si aduca aminte mult timp. Succesul din primul an ne face sa fim convinsi ca vom schimba fata industriei in urmatorii ani.
7. Cum erau ieşirile din România cu autocare turistice înainte de a intra în UE? Erau probleme la vămi? Ce vă mai aduceţi aminte din turismul de atunci?
Da, erau probleme de tot felul, atat la vamile din tara cat si ( mai ales ) la vamilor altor tari din fostul bloc comunist. Atitudine ostila a vamesilor si timp mare de asteptare dar si comportament gen „ Sicane „
8. Aveţi de gând să vă diversificaţi serviciile cu autocarul astfel încât să devină mai interactive, iar pasagerii să nu resimtă durata, ceva mai lungă decât cu avionul, a unei călătorii cu autocarul?
Cel mai probabil ne vom alinia si noi celorlalti membri Eurolines din Europa si vom introduce wi-fi gratuit, o zona mai generoasa in autocar dedicata personelor care opteaza pentru un grad mai mare de confort, bauturi racoritoare sau produse alimentare la cerere.
9. V-am urmărit în emisiunea Arena Leilor. În ce măsură proiectele pe care le-aţi agreat şi în care v-aţi implicat au devenit şi profitabile pe parcurs?
Au fost proiecte pentru care am batut palma in timpul emisiunii dar care nu s-au materializat, pentru ca ceea ce s-a prezentat in emisiune nu a fost acelasi lucru cu ce s-a gasit in realitate sau pentru ca antreprenorii nu au avut curajul sa paraseasca job-urile lor pentru proiectele chiar de ei propuse. Si au fost proiecte in care am investit, dar nu exista nici unul cu care sa ne putem lauda cu adevarat in sensul unor profituri semnificative. Totul tine de antreprenor si modul in care abordeaza problema. Multi nu inteleg ca noi suntem investitori financiari si au de la noi asteptarea sa fim implicati in management, ceea ce nu este posibil din lipsa de timp.
10. Aţi trăit şi lucrat mulţi ani în Germania. Aplicaţi un model german de organizare şi leadership şi în afaceri?
Da, chiar si fara sa vreau aplic modelul german, in special cel de gandire. Ceea ce nu este intotdeauna benefic in Romania pentru ca de foarte multe ori aud argumentul “ aici suntem in Romania, nu merge treaba ca in Germania “. Este un blocaj mental, dupa parerea mea. Noi vrem sa traim ca in Germania dar sa gandim si muncim ca in Romania. Sigur, modelul german trebuie adaptat la stilul romanesc dar incerc sa pastrez cat mai mult din original. Si timpul mi-a dat dreptate.
11. Care este destinaţia dvs. favorită de petrecere a concediului?
Din pacate nu am prea mult timp pentru concedii, cel putin in ultimii 5 ani. Cele mai multe zile le petrec in tara, vara pe Litoral unde am o casa. Si am invatat sa apreciez litoralul romanesc. Iar dintre locurile care mi-au placut cel mai mult pana acum as pune pe primul loc USA – California.

Adauga un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>