Dragos Anastasiu: Performanta cu munca si pasiune

Dragos_Anastasiu6Dragos Anastasiu este unul dintre cei mai apreciaţi antreprenori români ai momentului. Preşedinte Eurolines şi TUI Travel Center, el a construit un adevărat imperiu în industria turismului: în peste 18 ani de activitate, s-a implicat activ în crearea şi dezvoltarea mai multor firme (tour operare şi servicii de rent a car, taxi, servicii de leasing, imobiliare şi dezvoltare IT), iar începând cu anul 2011, reţeaua de agenţii a grupului Eurolines reprezintă brandul TUI în România, cel mai cunoscut jucător din piaţa turistică la nivel mondial. Apreciază ideile de business raţionale însoţite de o vizine pragmatică şi crede în curajul fiecărui antreprenor aflat la început de drum.

Povestea sa începe în Germania, unde profesa ca medic. A avut curajul să renunţe la o carieră frumoasă după 13 ani de studiu şi activitate şi a revenit în România unde a pus bazele Eurolines, la început o companie de transport de persoane cu autocarul. „Aplecarea spre turism a venit după câţiva ani în care am învăţat cum se face business, de orice fel ar fi el, în România, am învăţat legislaţie şi mecanică, contabilitate şi fiscalitate”, spune Anastasiu. Nu a fost uşor să ajungă unde este astăzi, iar succesul are la bază o temelie solidă de muncă şi perseverenţă.

Deşi grupul Eurolines reuneşte astăzi cea mai mare reţea de agenţii de turism din ţară şi este unul dintre cei mai importanţi transportatori rutieri de persoane, Dragoş Anastasiu nu crede că există o reţetă a succesului. „Cred că sunt câteva ingrediente de bază, fără de care amestecul „se taie”. Trebuie să apară oportunitatea. Fie că se întâmplă să vină în calea ta sau că o creezi cumva, oportunitatea este declanşatorul. Apoi trebuie să ai curaj să mergi pe acest drum şi să nu te descurajezi niciodată. Munca este continuă, mai ales în primii ani şi nu există nici o afacere prosperă ai cărei primi ani să nu fie dominaţi de multă muncă. Pasiunea la fel: nu mă închipui construind şi continuând o afacere fără să fiu pasionat complet de acel proiect. Echipa: o dată ce creşte business-ul este imposibil să îl duci înainte fără oameni dedicaţi, pasionaţi, muncitori şi performanţi. Cine crede că o firmă este antreprenorul nu cunoaşte decât o faţetă a acestei chestiuni”, spune Anastasiu.

Anul acesta se împlinesc 6 ani de când Dragoş Anastasiu este unul dintre leii din Arena şi susţine dezvoltarea de start-up-uri în diverse direcţii de business, diferite de cele existente în portofoliul propriu. A acceptat invitaţia de a participa la Arena Leilor datorită unui context favorabil: era perioada în care nu mai era implicat 100% în operaţional şi, interesat fiind de noi oportunităţi de business, îşi dorea să împărtăşească lecţii din experienţa sa tinerilor antreprenori. „La Arenă întâlneşti idei din toate sferele, oameni de toate tipurile, negocieri care mai de care, mai dure sau mai uşoare. Din păcate nu am găsit încă partenerul alături de care să pot clădi un business nou. Fie sunt oameni care cred că ideea pe care o prezintă automat trebuie să fie susţinută de un „leu” cu finanţare maximă şi implicare minimă, fie nu pot trece peste „bătutul palmei”. Au fost cazuri când am decis că voi investi într-o afacere şi i-am aşteptat multă vreme să vină la discuţiile ulterioare. Nu au venit nici până în ziua de astăzi”, povesteşte Dragoş Anastasiu despre experienţa din arenă.

Îşi dedică timpul pentru a participa la evenimente pentru tineri deoarece crede că e datoria fiecărui antreprenor de succes să împărtăşeasca ceva din experienţa sa şi să arate, prin exemplul personal, că nu este uşor să ajungi sus şi că e foarte greu să te menţii acolo fără muncă şi dedicare. „Din păcate în România şcoala nu-i ajută pe tineri să se formeze şi practic, iar ei părăsesc instituţiile de învăţământ doldora de teorie, învăţaţi să tocească, dar fără să ştie cum se fac lucrurile. Prin astfel de iniţiative (Start Me Up) încercăm să suplinim această lipsă şi să vorbim cu cei interesaţi să devină antreprenori. Am remarcat că o mare parte dintre ei sunt vrăjiţi de modelele de oameni de afaceri care au făcut averi colosale rapid şi sunt mai puţin interesaţi să se revolte împotriva a ceva şi mai mult să speculeze oportunităţile în beneficiul propriu”, îşi motivează Dragoş Anastasiu implicarea în activităţile de susţinere şi dezvoltare a ecosistemului antreprenorial românesc.

Vede frecvent greşeli care se repetă la tinerii antreprenori aflaţi la început de drum. „Pornesc un business fără a avea o sumă de bani pusă deoparte pentru minim 6 luni de activitate. Apoi, când apare profitul, se grăbesc să îl cheltuie rapid şi să îl investească în altceva decât în propriul business. Dacă sunt 2,3,4 asociaţi ajung să se certe şi să spargă o afacere care poate merge bine, sperând că separat le va merge şi mai bine. De cele mai multe ori asta înseamnă faliment pentru toate părţile implicate.”, completează antreprenorul.

Îi sfătuieşte pe tinerii care plănuiesc să pornească la drum pe cont propriu să se transforme din persoane care pun întrebarea „ce am eu de câştigat din asta” în persoane care în primul rând întreabă „ce pot face eu pentru tine pentru a-ţi aduce mai multă valoare”, urmând ca aceste eforturi să fie cumva şi cândva recompensate. „Ăsta este principiul de bază al serviciilor de excelenţă şi prin urmare îi sfătuiesc să încerce să fie excelenţi de la bun început. Apoi îi sfătuiesc să-şi aleagă cu mare atenţie oamenii alături de care pornesc la drum, fie ca parteneri sau ca angajaţi. în alegerea potrivită a oamenilor din anturaj stă succesul sau insuccesul unei afaceri. Nu în ultimul rând, îi sfătuiesc să acumuleze ceva experienţă în domeniul în care doresc să activeze”¸ le recomandă Dragoş Anastasiu tinerilor care doresc să facă primul pas în afaceri.

Dragoş Anastasiu crede că există anumite caracteristici antreprenoriale în gene, însă antreprenorii se educă şi se formează în mare măsură de când sunt foarte mici. Din acest motiv consideră că educaţia din familie are un rol foarte important şi că exemplele de succes reprezintă cea mai eficientă metodă de educare a tinerilor antreprenori. Indubitabil, Dragoş Anastasiu este un model de succes pentru fiecare dintre noi, iar implicarea sa în dezvoltarea antreprenoriatului autohton are un impact considerabil în rândul tinerilor.

Interviu aparut pe akcees.com

Adauga un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>